קילומטר לליטר – לא בדיוק מה שמבטיחים לנו

קילומטר לליטר

המחיר שאנו משלמים על הדלק – האם כדאי לנו לחשב מסלול מחדש?

רכישת מכונית היא אירוע מרגש. כבר ברגע שאנו מקבלים את הרישיון, ואפילו לפני כן, אנו חולמים על הרכב שייקח אותנו לכל מקום שרק נרצה. רכב זה חופש, אנו יודעים את זה ומרגישים את זה. רכב זה לא להיות תלויים בתחבורה הציבורית הבעייתית של מדינתנו, רכב זה לקום בבוקר יום שבת ולהחליט שהיום בא לנו לנסוע לצפון או לחוף הים. רכב זה האפשרות לבחור.

יש אנשים שלא מקפידים להתבונן מדי פעם בחשבון הבנק ולחשב את ההוצאות האמיתיות שלהם, אנשים אלו יכולים להיות מופתעים לנוכח המינוס שהם מגלים. אך מה לגבי האנשים המתוכננים מביננו? מסתבר שבמקרה של חישוב עלויות הדלק, אפילו הם לא יכולים להאמין למה שהיצרנים מספרים להם, ובמקרה זה – גם הם, עשויים להיות מופתעים מהקרע הגדול שנפער להם בכיס כתוצאה מהוצאות הדלק.

על נתוני צריכת הדלק שמפרסמות יצרניות הרכב

כשרוכשים מוצר מיצרן – כל מוצר, יוצאים מנקודת הנחה שהנתונים שהיצרן מוסר לנו נכונים. שעליו ניתן לסמוך. במקרה של יצרניות רכבים אנו מצפים שהן יספקו לנו נתונים אמיתיים שיאפשרו לנו לחשב את צריכת קילומטר לליטר ואת העלויות של הנסיעה, כך, אנו מאמינים, נוכל לתכנן את פעולותינו בהתאם לתקציב הקיים.

לרוע המזל נראה שהנתונים שמספקות יצרניות הרכב אינם מדויקים בכלל בלשון המעטה, הסיבה לכך היא שהבדיקות מתבצעות במעבדה בתנאים מאוד ספציפיים שאינם זהים לתנאים האמיתיים.

בדיקת צריכת הדלק בוחנת ארבעה קילומטרים של נסיעה עירונית ללא התנגדות רוח ושבעה קילומטרים של נסיעה בינעירונית. היינו מצפים שיהיה פיקוח על הבדיקות, אך הוא לא באמת מתבצע, שכן רוב הבדיקות נערכות על ידי היצרניות. בין אם אתם בארצות הברית וחשוב לכם לבצע חישוב מייל לקילומטר או באנגליה ששם חישוב המייל קצת שונה, מומלץ לכם לבדוק בעזרת הכלים של דלקולטור מכדי להימנע מחישובים מיותרים. במהלך הבדיקות הטמפרטורות נוחות, אין עבודות בכבישים, אין חיפושים אחר חניות, אין דימום מנוע והתנעה חוזרים, ההאטות ידועות מראש וכן ההאצות והמהירות קבועות – בקיצור – אם קשה לומר שיש משהו “מושלם”, הרי שנסיעות כאלו בהחלט מתקרבות להגדרה של “מושלמות”.

הנוהל של האיחוד האירופאי שהחל את דרכו במהלך שנות ה-70, מקנה ליצרניות הרכבים את האפשרות להציג נתונים שאינם ריאליים, כך שישנו הבדל של עשרות אחוזים בין ההבטחה של היצרניות לגבי צריכת קילומטר לליטר ובין המציאות על הכביש. יש לציין שהרשויות האירופאיות מפקחות על היצרניות, אך הן בוחנות בעיקר את המתקנים בהן נערכות הבדיקות כדי לוודא שהם עומדים בתקן.

מה יכול האזרח הפשוט לעשות כדי לחסוך בדלק?

למרות שאיננו יכולים לבצע שינוי מהפכני לגבי מחיר הדלק וכן אנו יכולים לפעמים לבחור את מסלולי הנסיעות שלנו. במידה שניתן, כדאי לחסוך בנסיעות בערים הצפופות. כמו כן, חשוב להיות כמה שיותר ממוקדים בנסיעה, להביט למרחק, לא להיצמד לרכב שנמצא מלפנים ולחזות את הפעולות על הכביש. נהיגה כזו תתרום גם לביטחון שלנו וגם להוצאות, שכן בלימות והאצות מעלות את צריכת הדלק.

בנוגע לנסיעות בינעירוניות – רצוי לנהוג במתינות, גם אם היום יפה, השמש זורחת ואין עומס בכביש. מעבר לזאת, חשוב לתחזק את הרכב בצורה נכונה – לשמור על המעטפת שלו שלמה, לא לנסוע עם מטען שאינו נחוץ ולהקפיד על כך שלחץ האוויר בגלגלים יהיה תקין.

עצה נוספת תהיה להשתמש במחשבונים מתקדמים לצריכת דלק וחישוב קילומטר לליטר. את המחשבונים ניתן למצוא באינטרנט. המחשבונים מאפשרים הזנה של מרחק בקילומטרים לפי הדגם של הרכב. באמצעות המחשבונים ניתן לדעת באופן מדויק יותר מה תהיה עלות הדלק גם בשירות עצמי וגם בשירות מלא.

כמובן שחשוב לבחור באתר שאינו תלוי ואינו ממומן על ידי יצרניות רכבים.