מה משפיע על צריכת דלק?

מה משפיע על צריכת דלק?

בשורה רעה לאוהבי המהירות – לא רק שאתה עלול לחטוף קנס, אתה גם מבזבז הרבה יותר דלק!

צריכת הדלק של הרכב תלויה בהמון גורמים כגון: סוג הרכב, גודל הרכב, משקל הרכב, לחץ אוויר בצמיגים, התנגדות הרוח, תרבות הנהיגה וכו'. אך אם נשווה שתי מכוניות מאותו הסוג, במצב בו כל המרכיבים למעט המהירות זהים, נגלה הבדל בצריכת הדלק. אם רכב א' נוסע ב-90 קמ"ש ורכב ב' נוסע ב-120 קמ"ש נראה הבדל של כ-23% בצריכת הדלק.

בכמה כסף מדובר?

ניקח משפחה ממוצעת שנוסעת 20,000 ק"מ בשנה על רכב משפחתי ממוצע שצריכת הדלק שלו היא 11 ק"מ לליטר. בחשבון פשוט נגלה שמדובר בכ-1,818 ליטר דלק בשנה, שהם כ- 15,000 ₪. 23% בזבוז מיותר בצריכת הדלק כתוצאה ממהירות מופרזת מסתכם בכ- 3,450₪ בשנה! זהו ללא כל ספק סכום לא זניח שכל אחד ישמח להשאיר בכיסו מאשר בכיסה של תחנת הדלק.

לפני כשנה, הכריזה ממשלת ספרד כי היא מורידה את המהירות המותרת מ-120 קמ"ש ל-110 קמ"ש. לפי ממשלת ספרד, ניתן לחסוך 3.2 מיליארד דולר בשנה על ידי הורדת המהירות. זאת, בנוסף לקנסות שתוכל להרוויח מנהגים "ממהרים". ממשלת ספרד לא הראשונה שנוקטת במהלך זה, גם ארה"ב ובריטניה הורידו את המהירות המותרת במשבר הנפט ב-1973, על מנת לחסוך בצריכת הדלק של הציבור.

אז איך משפיעה המהירות על צריכת הדלק?

ראשית, התנגדות האווירודינמית של הרכב. התנגדות האוויר משפיעה על כ-40% מתזוזת הרכב. ככל שהמהירות עולה, גדלה התנגדות הרוח ביחס ריבועי. לכן, במהירויות גבוהות יותר יש צורך במאמץ גבוה יותר של המנוע בכדי להתגבר על התנגדות האויר.

שנית, לכל רכב ומנוע ישנו טווח פעולה אופטימאלי, בו צריכת הדלק היא הקטנה ביותר. טווח זה מושפע מטמפרטות המנוע, סל"ד, מהירות הנסיעה וגורמים נוספים. ברוב הרכבים, המהירות האפטימאלית הינה 90-80 קמ"ש. כאשר נוהגים ברכב במהירות גבוהה, הדבר גורם למנוע להתאמץ יתר על המידה ולצרוך דלק רב יותר.

מהי המהירות המומלצת? אם נסתכל על גרף של המהירות המומלצת מול צריכת דלק נראה כי הגרף נראה בצורת U. כאשר מהירויות של 80-90 קמ"ש הן החסכוניות ביותר ובמהירויות נמוכות וגבוהות יותר צריכת הדלק גדלה.

צריכת דלק יחסית למהירות

כמובן שגרף זה משתנה מרכב לרכב. "המהירות האידיאלית" ברכבים עם מנוע בעל נפח קטן יותר תהיה נמוכה יותר מאשר ברכבים עם מנוע בעל נפח גדול יותר. אך ככלל אצבע, ניתן לומר כי מהירות של 90 קמ"ש הינה החסכונית ביותר.

בכמה באמת משפיעה מהירות הנסיעה על צריכת הדלק?

נתון זה משתנה בין רכב לרכב, אך לפי סטטיסטקות שנערכו נמצאו הנתונים הבאים:

  • נסיעה במהירות של 100 קמ"ש גורמת לצריכת דלק גבוהה יותר ב- 6%
  • נסיעה במהירות של 110 קמ"ש גורמת לצריכת דלק גבוהה יותר ב- 16%
  • נסיעה במהירות של 120 קמ"ש גורמת לצריכת דלק גבוהה יותר ב- 23%
  • נסיעה במהירות של 130 קמ"ש גורמת לצריכת דלק גבוהה יותר ב- 28%

כמובן שבעל תחנת הדלק שלך ישמח אם בפעם הבאה שאתה נוסע מחוץ לעיר תלחץ חזק יותר על הגז. אך לפני שאתה עושה זאת, תחשוב האם כמה דקות מהזמן שלך שוות את זה ואולי בכל זאת יש לך דברים טובים יותר לעשות עם הכסף שלך, מאשר לפרנס את תחנת הדלק בה הינך מתדלק.