מחיר הדלק שוב מטפס
בשורה לא נעימה לנוסעים ברכבים – מחיר הדלק ממשיך לטפס למעלה
די! הגיעו מים עד נפש! או יותר נכון – הגיע דלק עד נפש! מה יהיה עם מחיר הדלק? האם הוא ימשיך להמריא ולהמריא עד שנאלץ לקחת הלוואה מיוחדת בבנק?
בשורה לא נעימה במיוחד לנוסעים ברכבים התקבלה ממש לפני מספר ימים – כן, שוב מחירי הדלק עולים. ניתן לומר שכבר מדובר במגמה ברורה משום שזה החודש השלישי ברצף בו ניתן לראות שאכן חלה ההתייקרות.
בחינת הנתונים – מבט לאחור ומבט על ההווה
אם נבחן את הנתונים נוכל לראות שמחיר הדלק עלה ב-19 אגורות, כך שליטר אחד של בנזין בשירות עצמי עולה היום 6.51 שקלים. המחיר כולל מע”מ. במידה שהנהגים יבקשו שירות מלא, יהיה עליהם לשלם סכום של 21 אגורות לליטר. המחיר כולל מע”מ.
באילת, המצב טיפה יותר טוב, אך עדיין נראית מגמת עלייה ברורה והמחיר המרבי לליטר 1 של בנזין בשירות עצמי עומד על 5.56 שקלים ללא מע”מ.
אם מביטים על החודשים האחרונים, ניתן לראות שמחיר הדלק היה גבוה יותר מהיום רק בחודש אוקטובר 2018, בחודש זה עמד המחיר על סכום של 6.59 ₪ לליטר כולל מע”מ. בנוגע למחיר החל על תוספת שירות, לא נראה שינוי מהיום. באותו תאריך עמד מחיר הדלק באילת על 6.63 שקלים לליטר ללא מע”מ. בנוגע למחיר החל על תוספת שירות באילת, לא נראה הבדל מהמחיר שיש לשלם היום.
למה מחיר הדלק עולה ולמה המיסים בשמים?
השאלה הנשאלת היא: “למה זה קורה? למה כל הזמן מעלים את מחיר הדלק?”, ננסה לענות על השאלה הזו.
הסיבה המרכזית להתייקרות שחלה במחירי הדלק היא העלייה במחירי הנפט והבנזין באזור הים התיכון. בחישוב המחיר המלא של הדלק יש להתחשב גם במיסים הכבדים שמהווים 63% ממחירו המלא! (מס הבלו והמע”מ). אם מחשבים את הסכום בשקלים, ניתן לראות ש- 4 שקלים מהמחיר של ליטר אחד של בנזין מהווים מיסים!
ומה אומר על כך משרד האוצר?
למרות שסביר להניח שציבור הנהגים צופר בזעם לנוכח הנתונים הללו, משרד האוצר דווקא מרוצה מהעניין משום שהוא סבור שהמיסים מספקים מקור הכנסה נאה למדינה (6% מההכנסות של המדינה).
משרד האוצר לא מתרגש מדעת הנהגים משום שלטעמו מי שבוחר להחזיק ברכב ולא לנסוע בתחבורה ציבורית, יכול לשלם את הסכום ולשאת בנטל.
מעבר לזאת, טוענים במשרד האוצר שהמטרה של גביית המיסים הגבוהים היא לגרום לאנשים להפסיק להחזיק ברכבים ולהשתמש בתחבורה ציבורית כדי להפחית את העומס בכבישים ואת הפגיעה בסביבה. זה נשמע טוב ויפה, ואכן הדבר היה יכול להיות פתרון מצוין לבעיית זיהום האוויר והעומס בכבישים במידה שאכן הייתה בישראל תחבורה ציבורית מתקדמת. אם משווים בין התחבורה הציבורית בארץ ובין התחבורה הציבורית באירופה, הרי שכל מה שנשאר לעשות זה להיאנח בייאוש ולקוות שיום יבוא והמצב ישתפר. בפועל ניתן לראות שרבים מתושבי העיר נוסעים באופניים ושהפקקים רק ממשיכים.
מה נותר לבעלי הרכבים לעשות? לצאת במחאה שתגרום להפחתת מחיר הדלק לשלושה חודשים ולאחר מכן לעלייתו שוב?
הרי שמדובר על מעגל שאינו מפסיק!
עליית מחיר הדלק – ההשפעה על התחבורה הציבורית
אם היה נראה שהעלייה במחירי הדלק פוגעת רק בציבור הנהגים – הרי שזוהי טעות. עליית המחירים משפיעה גם על מחיר הסולר, ומכאן שסביר להניח שתחול עלייה גם במחירי הנסיעות בתחבורה ציבורית. מעבר לזאת, עשויה העלייה במחיר הדלק הסילוני לגרום להתייקרות במחירי הטיסות.